Daniel Adams-Ray.

Att det är så tyst om Snook just nu kan förklaras med ett ord: Lagom. Det är nämligen namnet på klädmärket som Daniel Ray-Adams lägger sin tid på just nu. Allt startade då Snook bar specialgjorda kläder av designern Nette Sandström på P3:s guldgala. Samarbetet blev så lyckat att det aldrig riktigt tog slut. Vi ringde Daniel Ray-Adams som nu driver  Lagom tillsammans med Nette och Martin Lydén.

Daniel, hur skulle du beskriva kläderna?

- En invandrare som anlänt till Sverige och misstolkat / modifierat begreppet lagom.

Vad gör ni som ingen annan gör?
- Vår arbetskodex går ut på att överträffa oss själva. Vi är inte med i någon tävling på så sätt.


Finns det nåt som vi garanterat aldrig kommer få se från Lagom?

- Stora fula logotyper. Vill du vara real, gör en backjump på Ropsten. Den sortens reklam och exhibitionism hör hemma på gatan.


Vad bidrar du med i klädskapandet?
- Jag och Nette Sandström tar tillsammans fram design, material, silhuett och form. Sen tar hon det vidare därifrån, hon ansvarar för all konstruktion och produktion. Martin Lydén och jag designar den grafiska profilen och alla tryckprodukter såsom etiketter och tags.


Du sa innan att du inte ville prata så mycket om musik idag? Varför är det så?
- Jag pratar gärna musik, men eftersom det här är en Lagom-intervju särskiljer jag gärna Lagom från musiken. Snook är Oskar Linnros och Daniel Adams-Ray VS hip-hop. Lagom är tokiga Nette Sandström, obstinata Martin Lydén och sist OCH minst mig själv då.

Fick ni mycket positiv respons för kläderna i Snook?
- Ja vi bar ju Lagom kläder.


Vad blir nästa steg?
- Både jag och Nette läser tidskrävande designutbildningar, men precis som många andra jobbar vi dubbla skift. Det är mycket jobb på lite tid men vi siktar på att vara klara med Lagom 2008 i Februari. Då gör vi även damkläder för första gången. Martin har även han ett heltidsjobb som designer för ett LA-baserat webbdesignföretag. Bigami funkar i många afrikanska länder så varför inte?


King Magazine, Nov. 2007

(i jakt efter det senaste reptaget av den samme i King's novermberutgåva, 2010)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback